Auto's en Motoren

Elektrische auto overstijgt alle voorspellingen in 2021

De opmars van de elektrische auto is geen geheim. De afgelopen jaren is het marktaandeel van de stekkerauto’s steevast toegenomen, waarbij menig expert zich heeft laten verleiden tot uitspraken over een enorme doorbraak. Dat jaar had 2020 moeten zijn, maar de coronamaatregelen gooiden roet in het eten en de prognoses werden omlaag bijgesteld. De opmars ging echter gewoon door; in 2021 heeft de elektrische auto véél beter gepresteerd dan voorspeld werd. Sterker nog, 2021 zou met gemak het jaar van de grote doorbraak kunnen worden voor de EV. Wat laten de cijfers zien?

Een nieuwe mijlpaal na de 19,7% van 2020

Op Mijn Elektrische Auto staat hoe de elektrische auto in 2020 de doelstelling van 10% ruimschoots doorbrak en 19,7% verkoopaandeel aantikte, wat betekent dat de doelstelling bijna tweemaal gehaald werd. De uitzichten voor 2021 waren echter redelijk somber; leveringsproblemen met accu’s en chips (mede vanwege de on-demand leveringen) zorgden voor vertragingen in de fabrieken, waardoor de consument niet over kon stappen op de EV omdat deze er simpelweg niet was.

Dat blijkt echter allemaal erg meegevallen te zijn. In het tweede kwartaal van 2021 werden alleen al 210.000 auto’s geregistreerd in Europa die volledig elektrisch zijn. Dit is een toename van meer dan 230% ten opzichte van het tweede kwartaal in 2020. In Europa is daarmee het aantal volledig elektrische auto’s van 3,5% (2020) naar 7,5% (2021) gestegen. Let vooral op bij de interpretatie van de cijfers; alleen de verkoopcijfers van de eerste twee kwartalen van 2021 zijn op dit moment bekend. De kans is daarmee groot dat het daadwerkelijke percentage op dit moment aanzienlijk hoger ligt.

Niet alleen EV’s winnen het op de wegen

Volledig elektrische auto’s zitten in de lift, maar de plug-in hybriden doen ook gezellig mee. In het tweede kwartaal van 2021 lag het marktaandeel van deze auto’s op 8,4% in Europa. Vooral Italië heeft hier flink aan bijgedragen; hier steeg het verkoopaandeel van de plug-in hybriden namelijk met maar liefst 659%!

En hoe zit het met Nederland?

In Nederland nam de volledig elektrische auto in september 2021 20,8% van het marktaandeel voor zijn rekening. In absolute cijfers werden echter wel 1250 minder exemplaren verkocht dan in september 2020. De plug-in hybride nam net iets meer dan 11% voor zijn rekening, maar liet juist een absolute stijging zien in vergelijking met vorig jaar; er werden ruim 1100 meer modellen verkocht dan in september 2020. Kijken we verder naar de cijfers van het RVO, dan zien we dat deze ontwikkeling voor heel 2021 geldt. In de periode januari-september steeg het marktaandeel in verkopen voor de volledig elektrische auto met 1.1% van 11.5% (2020) naar 12.4% (2021). De plug-in ging van 4.1% naar een verbazingwekkende 10.3%, wat een absolute stijging van 6.2% betekent.

Wat we hierbij niet mogen vergeten, is dat de grootste ommezwaai in de verkoopcijfers pas in december 2020 te zien was. Dat betekent dat het nog even afwachten is voordat we daadwerkelijk kunnen stellen dat we steeds meer op stroom gaan rijden, maar dat we tegelijkertijd de fossiele brandstoffen nog niet helemaal vaarwel willen zeggen.

Wat heeft de grote doorbraak nou eigenlijk nog nodig?

Gaat het om elektrisch rijden, dan zijn er veel onduidelijkheden, onzekerheden en onwaarheden die ervoor zorgen dat veel mensen blijven twijfelen over de mogelijke overstap. Bijvoorbeeld de kosten voor reparaties, het aantal laadpunten en de prijs per gereden kilometer. De voorruit vervangen bij een elektrische auto kost niet meer dan het vervangen van een ruit van een auto op fossiele brandstof; de elektrische auto heeft juist véél minder onderhoud nodig omdat er minder bewegende delen zijn. Aangezien een gemiddelde onderhoudsbeurt wel weer veel duurder uit kan vallen, heffen de frequentie en de prijs van onderhoud elkaar op. Qua laadpunten hebben we in Nederland niets te klagen: Nederland is voorloper op dit gebied, wat ook betekent dat de prijs per gereden kilometer veel lager is dan een kilometer op diesel of benzine.

Vooralsnog lijkt het erop dat we méér interessante, betaalbare elektrische auto’s op de markt moeten zien met een grotere actieradius voordat we echt massaal over gaan stappen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *